In de wereld van data en marketing vliegen de termen om je oren: ROMI, CAC, CPA, ROAS. Allemaal mooie woorden om cijfers op een bepaalde manier te laten zien. Wat betekent het en wat laat het dan zien? Wat is een KPI trouwens?

Voordat ik je in deze serie vertel wat deze termen betekenen wil ik je een geheim vertellen: je kunt heel goed marketing doen zonder ooit te weten wat bijvoorbeeld een ROAS is. Maar stel, je hebt een webshop en je wilt weten wat het eigenlijk nu oplevert na jouw advertentiecampagne. Het helpt dan enorm om te weten hoeveel geld je Facebook-shop of je Facebook advertenties opleveren, tegenover het geld dat je erin stopt! Dit is kort samengevat als: Return On Ad Spend (ROAS). Zonder de juiste gegevens loop je kans dat je beslissingen maakt die je baseert op verkeerde informatie. Deze gegevens noem je ook wel een Key Performance Indicator (KPI), omdat ze mijlpalen zijn om je uiteindelijke groei te meten.

Wat levert marketing op?

Return On Marketing Investment (ROMI) is heel belangrijk om de effectiviteit van je marketing te bepalen. Het laat de verhouding zien tussen de marketinginvestering en de winst die het je op heeft geleverd. Ofwel: hoeveel euro’s krijg ik terug voor elke euro die ik uitgeef? In deze blog ga ik hier verder op in.

ROMI en ROAS zijn 2 verschillende dingen. Waar ROAS spreekt over de winst van een advertentiecampagne, spreekt ROMI over de winst van àlle marketing investeringen. Indien je heel graag wilt weten of het kerstpakket dat je vorig jaar zo gul hebt weggegeven iets oplevert kun je dit ook onder de noemer ROMI berekenen.

 

Whitepaper downloaden?

 Zie je door de SEO de SERP niet meer? Met deze Whitepaper krijg je de 7 SEO factoren om te ranken als MKB
onderneming mét stappenplan die je meteen in je business toepast!

 

Hoe bereken je je ROMI?

Om te weten hoe je je ROMI te zien kunt krijgen gebruik je de volgende formule:

ROMI = (opbrengst uit campagne* % marge) – investering / investering

Hier een paar voorbeelden:

Je hebt €800,- geïnvesteerd in een advertentiecampagne op Facebook en het heeft je €4000,- opgeleverd. Enorm geslaagd dus. Jouw producten maak je zelf en dit zorgt ervoor dat je 50% marge hebt per product.
ROMI = ((4000 x 0,5) – 800) / 800 = 1,5. Elke euro die je investeerde leverde je een extra 1,5 euro op.

Nog een voorbeeld.

Je hebt €1000,- geïnvesteerd in een e-mailcampagne. Een maand later zie je dat het je €2500,- heeft opgeleverd. De winstmarge op de producten is 25%.
ROMI = ((2500 x 0,25) -1500) / 1500 = -0,58. Op elke euro die je dus investeerde maakte je 0,58 euro verlies.

Waarom ROMI?

Het inzichtelijk maken van de ROMI is nuttig voor je bedrijf, je manager of je Marketing Consultant van Gaav! Het laat eenvoudig zien welk resultaat je nu hebt.
Wat kun je ermee?

  1. Conclusies trekken; Leg de ROMI van verschillende marketing campagnes naast elkaar en zie hoe effectief je bent in je marketing. Jij weet waar je aan toe bent en je kunt dan besluiten om de volgende stap te nemen
  2. Je marketing verdedigen tegenover management; het bewijzen van de effectiviteit van marketing is een van de moeilijkste dingen van het marketeer-zijn. Het wordt vaak gezien als ontastbaar en vaag, terwijl ROMI jouw stakeholders heel duidelijk kan maken hoe je eraan toe bent.
  3. Een businesscase maken; Tijdens het onderzoeken van nieuwe kansen wil je alvast een realistische inschatting kunnen maken. Door de resultaten te gebruiken van je case kun je inschatten of dit idee een succes gaat worden of niet. Je kunt namelijk exact zien welke kanalen winst of verlies opleveren en de acties bijsturen.

Met deze informatie kom je een heel stuk verder om jouw marketing eenvoudig, inzichtelijk en duidelijk te maken. Klinkt het nog onduidelijk? Klik hier om je gegevens achter te laten en ik bel je zo snel mogelijk terug voor een gesprek dat je verder helpt.


Ik wil meer weten!